Sunday 30 September 2012

Terserah Kepada Takdir? (Buku kecil Bhg II)

Agak lama dahulu ketika aku dalam pencarian tentang takdir, aku terjumpa sepotong hadis yang bermaksud:

Bersumber dari Thawus, dia berkata: "Aku pernah mendengar Abu Hurairah mengatakan: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Adam dan Musa terlibat dalam satu perdebatan. Kata Musa: "Wahai Adam. Kamu adalah ayahku. Kamu bikin aku susah bahkan kamu keluarkan aku dari sorga." Adam membalas berkata kepada Musa: "Kamu Musa. Allah telah memilihmu dengan kalam-Nya. Allah menuliskan untukmu dengan tangan-Nya. Apakah kamu akan mencercaku atas suatu perkara yang telah ditentukan oleh Allah terhadapku empat puluh tahun sebelum Dia menciptakan aku?" Nabi s.a.w. bersabda: "Akhirnya Adam mampu mengalahkan Musa. Akhirnya Adam mampu mengalahkan Musa."

Dalam hadits Ibnu Abi Umar dan Ibn Abdah, salah seorang di antara keduanya mengatakan: "Khaththa" (menuliskan); sedangkan yang lain berkata : "Menuliskan Taurat untukmu dengan tangan-Nya."

Sumber: Tarjamah Shahih Muslim, XLVI. Kitab Takdir, Bab 2: Perdebatan Antara Adam Dan Musa a.s. Hadis No. 13. (Edisi Malaysia, Cetakan Pertama: 1994, Penerbit Victory Agencie) M/s 580-581


Dengan ilmu agama aku yang cetek ini, hadits tersebut membuatkan aku keliru sebenarnya. Adakah ianya bermaksud bahawa Nabi Adam a.s. memang telah ditakdirkan untuk keluar dari Syurga? sebelum baginda diciptakan lagi..?  

Dan lagi, hadits yang bermaksud: 

Bersumber dari Imran bin Hushain, dia berkata: "Ditanyakan: "Wahai Rasulullah, apakah sudah diketahui para penghuni sorga dari penghuni neraka?" Rasulullah s.a.w. menjawab: "Ya" Ditanyakan lagi: "Jadi untuk apa orang-orang harus beramal?" Rasulullah s.a.w menjawab: "Masing-masing akan dipermudah untuk apa yang diciptakan buatnya."

Sumber: Tarjamah Shahih Muslim, XLVI. Kitab Takdir, Bab 1: Proses Penciptaan Manusia Dalam Perut Ibunya, Dan Penentuan Mengenai Rizki, Ajal Dan Amalnya, Serta Mengenai Kecelakaan Dan Kebahagiaannya. Hadis No. 9. (Edisi Malaysia, Cetakan Pertama: 1994, Penerbit Victory Agencie) M/s 580-581

Dan kita sudah diketahui sama ada akan menghuni Syurga atau Neraka?

Dan banyak lagi hadits-hadits lain yang seumpama dengannya.

Apa yang datang ke benak ialah kalaulah semuanya telah ditakdirkan, Nabi Adam a.s. telah ditakdirkan keluar dari syurga, dan manusia telah diketahui syurga dan neraka, jadi untuk apa kita beramal? Sama seperti pertanyaan seseorang kepada Rasulullah s.a.w dalam hadis di atas.

Dan jawapan baginda? Aku kurang jelas. 

Dan persoalan itu aku ajukan kepada seseorang dan beliau menjawab "Sudah tentulah Allah Mengetahui segala-galanya tetapi kita kenalah usaha...." Jawapan beliau kedengaran sangat cliche pada aku dan aku malas untuk mendalami maksudnya. Dalam kepala aku kenapa mesti usaha kalau segala-galanya sudah termaktub, sudah ditentukan sejak dalam kandungan lagi? 

Secara terus-terang, selama ini aku menganggap bahawa hidup ini lebih kurang macam game book yang aku baca masa muda-muda dulu. Itu yang aku gambarkan.  Jalan cerita semuanya telah tersedia cuma kadang-kadang kita tiba di suatu situasi, kita harus memilih antara A dan B, sekiranya A maka pergi ke mukasurat sekian-sekian dan jika B yang dipilih pergi ke mukasurat yang lain. Pilihan yang dibuat akan menentukan cerita atau takdir kita seterusnya. 

Semuanya di atas pilihan dan usaha yang kita buat, itu yang menentukan takdir kita. Itu yang aku fikir selama ini.

Akan tetapi, selepas membaca hadits-hadits tentang takdir, aku seperti mendapat satu tamparan hebat. Segala-galanya telah tertulis, ketika manusia diciptakan dalam rahim ibunya, celaka atau bahagia, rezekinya, ajalnya. Semua itu telah ditentukan dalam perut ibunya. 

Nampaknya, hidup tidak seperti dalam game book. Apa yang aku bayangkan selama ini tidak begitu?

Patutlah orang selalu kata: "Terserahlah kepada takdir...." ataupun "sudah nasib aku begitu..."

Selepas itu, aku menghentikan diri aku dari mempersoalkan lebih lanjut kerana takut terpesong akidah dan juga kerana sejak dibangku sekolah lagi aku telah mempelajari untuk percaya kepada qada' dan qadar', doa dan usaha. Aku masih perpegang kepada itu dan persoalan tersebut aku yakin mesti ada jawapannya cuma mungkin aku masih belum bertemu atau dibukakan mata hati untuk melihatnya. 

Continue reading please....

Bertemu Jawapannya

Kemudian, baru-baru ini aku membelek buku kecil tentang akidah yang aku ceritakan sebelum ini. Di situ aku bertemu jawapannya. 

Di sini aku salin apa yang diperkatakan oleh buku tersebut.

--------------------------------------------------------
Tajuk                                        : Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah
Oleh                                         : Muhammad Saleh Al-Uthaimin
Alih bahasa                               : Moeslim Aboud Ma'ani
Diterbitkan dan Diedarkan oleh : Pimpinan Umum, Lembaga Riset, Fatwa,
                                                 Dakwah dan Bimbingan Islam, Perwakilan
                                                 untuk Penerbitan dan Terjemah,
                                                 Riyadh - Sauidi Arabia (1413H - 1992)

Topik: Iman Kepada Qadha dan Qadar: Baik dan Buruk

Kita mempercayai qadar baik dan buruk dan demikian adalah ketentuan Allah SWT bagi alam yang ada ini sesuai dengan pengetahuan dan ketentuan Allah serta hikmah-hikmah yang ditetapkannya.

Qadar itu Ada Empat Peringkat:

I. Ilmu
Kita mempercayai bahawa Allah SWT itu mengetahui tentang segala sesuatu. Dia mengetahui apa yang telah terjadi, apa yang akan terjadi, dan bagaimana kejadiannya. Hal itu semua diketahui oleh Allah dengan ilmu-Nya yang Azali dan Abadi (Pengetahuan Allah tentang segala sesuatu tidak baru dan tidak didahuli oleh ketidaktahuan. Dia tidak pula bersifat lupa kerana keabadian ilmu Nya yang tidak berawal dan tidak berakhir.) 

[Komen aku: Masyaallah. Disitulah aku dapat jawapannya... Benar kata-kata seseorang yang aku tanyakan sebelum ini, Allah Mengetahui segala-galanya. Allah SWT sebenarnya telah sedia mengetahui tentang takdir kita. Allah SWT memang telah mengetahui segala-gala apa pilihan kita dan segala tindak-tanduk kita dan apa sahaja yang akan berlaku di sekeliling kita malah diseluruh alam semesta ini Allah taala telah pun mempunyai pengetahuan mengenainya. Segala-galanya yang akan berlaku Dia telah mengetahuinya. Sudah tentulah perkara kecil seperti samada kita ini memilih syurga atau neraka sudah semestinya diketahui oleh Allah. Wallahu'alam.]

II. Kitabah
Kita mempercayai bahawa Allah SWT telah menulis segala sesuatu yang terjadi sampai hari kiamat di Lauh Mahfuzh. Firman Allah dalam Al-Quran: 

أَلَمۡ تَعۡلَمۡ أَنَّ ٱللَّهَ يَعۡلَمُ مَا فِى ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۗ إِنَّ ذَٲلِكَ فِى كِتَـٰبٍ‌ۚ إِنَّ ذَٲلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ۬ (٧٠

Artinya: "Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi, bahawasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya demikian itu amat mudah bagi Allah." (Al-Haj: 70)

[Komen aku: Allah menulis apa yang telah terjadi tetapi masih belum lagi terjadi kerana Allah telah mengetahui segala-galanya yang bakal berlaku.]

III. Masyi'ah
Kita mempercayai bahwa Allah SWT telah menentukan segala sesuatu baik di langit mahupun di bumi sesuai dengan Masyi'ah Nya (kehendak Allah). Segala sesuatu terjadi atas kehendak Allah. Jika Allah menghendaki, dia akan terjadi dan kalau Allah tidak menghendaki dia pasti tidak akan terjadi.

[Komen aku: Segala sesuatu yang terjadi adalah dengan izin Allah maka sekiranya kita inginkan sesuatu, hendaklah kita mohon hanya kepada Allah kerana sesuatu tidak akan terjadi melainkan dengan kehendak-Nya dan Allah itu Maha Pengasih. Jika kita tidak memohon kepada Allah, segala-galanya akan bergerak sesuai dengan ketentuannya. Wallahu'alam]

IV. Al-Khalq (Penciptaan)
Kita mempercayai bahwa sesungguhnya Allah SWT Pencipta segala sesuatu, sebagaimana firman Nya:

ٱللَّهُ خَـٰلِقُ ڪُلِّ شَىۡءٍ۬‌ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ وَكِيلٌ۬ (٦٢

Artinya: "Allah menciptakan segala sesuatu dan Dia memelihara segala sesuatu. Kepunyaan Nya lah perbendaharaan langit dan bumi. " (Az-Zumar: 62)


Keempat peringkat ini melengkapi apa yang ada bagi Allah dan apa yang dimiliki oleh hamba Nya. Maka segala sesuatu yang dilakukan hambaNya baik perkataan, perbuatan dan termasuk apa yang tidak dilakukan, semuanya itu diketahui oleh Allah SWT dan telah tertulis di sisi Nya dan dikehendaki Nya serta diciptakan Nya.

Firman Allah SWT:
لِمَن شَآءَ مِنكُمۡ أَن يَسۡتَقِيمَ (٢٨) وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢٩

Artinya: "Yaitu bagi siapa diantara kamu yang mau menempuh jalan lurus, dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki Allah Tuhan semesta alam." (At-Takwir: 28-29).

Dan firman Allah:

۞ تِلۡكَ ٱلرُّسُلُ فَضَّلۡنَا بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٍ۬‌ۘ مِّنۡهُم مَّن كَلَّمَ ٱللَّهُ‌ۖ وَرَفَعَ بَعۡضَهُمۡ دَرَجَـٰتٍ۬‌ۚ وَءَاتَيۡنَا عِيسَى ٱبۡنَ مَرۡيَمَ ٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَأَيَّدۡنَـٰهُ بِرُوحِ ٱلۡقُدُسِ‌ۗ وَلَوۡ شَآءَ ٱللَّهُ مَا ٱقۡتَتَلَ ٱلَّذِينَ مِنۢ بَعۡدِهِم مِّنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَتۡهُمُ ٱلۡبَيِّنَـٰتُ وَلَـٰكِنِ ٱخۡتَلَفُواْ فَمِنۡہُم مَّنۡ ءَامَنَ وَمِنۡہُم مَّن كَفَرَ‌ۚ وَلَوۡ شَآءَ ٱللَّهُ مَا ٱقۡتَتَلُواْ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يَفۡعَلُ مَا يُرِيدُ (٢٥٣


Artinya: "seandainya Allah menghendaki tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendaki Nya." (Al-Baqarah: 253).

Dan firman Allah:

وَڪَذَٲلِكَ زَيَّنَ لِڪَثِيرٍ۬ مِّنَ ٱلۡمُشۡرِڪِينَ قَتۡلَ أَوۡلَـٰدِهِمۡ شُرَڪَآؤُهُمۡ لِيُرۡدُوهُمۡ وَلِيَلۡبِسُواْ عَلَيۡهِمۡ دِينَهُمۡ‌ۖ وَلَوۡ شَآءَ ٱللَّهُ مَا فَعَلُوهُ‌ۖ فَذَرۡهُمۡ وَمَا يَفۡتَرُونَ (١٣٧

Artinya: "Dan jika Allah menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakan, dan tinggallah mereka dan apa yang mereka ada-adakan." (Al-An'am 137)

Dan firman Nya:

وَٱللَّهُ خَلَقَكُمۡ وَمَا تَعۡمَلُونَ (٩٦

Artinya: "Padahal Allah lah yang menciptakan kamu dan segala apa yang kamu perbuat itu" (Ass-Shaffat: 96)


Allah Memberikan Ikhtiar

Disamping itu kita meyakini bahwa Allah SWT memberikan ikhtiar (usaha dan kemampuan bagi hambaNya untuk melakukan sesuatu perbuatan. Dalil bahwa perbuatan manusia adalah atas ikhtiar dan usahanya sendiri adalah firman Allah, antara lain:

Pertama:

Firman Allah:

نِسَآؤُكُمۡ حَرۡثٌ۬ لَّكُمۡ فَأۡتُواْ حَرۡثَكُمۡ أَنَّىٰ شِئۡتُمۡ‌ۖ وَقَدِّمُواْ لِأَنفُسِكُمۡ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّڪُم مُّلَـٰقُوهُ‌ۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ (٢٢٣

Artinya: "Maka datangilah ladang tempat engkau bercocok tanam itu sebagaimana kamu kehendaki." (Al-Baqarah:223)

۞ وَلَوۡ أَرَادُواْ ٱلۡخُرُوجَ لَأَعَدُّواْ لَهُ ۥ عُدَّةً۬ وَلَـٰكِن ڪَرِهَ ٱللَّهُ ٱنۢبِعَاثَهُمۡ فَثَبَّطَهُمۡ وَقِيلَ ٱقۡعُدُواْ مَعَ ٱلۡقَـٰعِدِينَ (٤٦

Artinya: "Dan jika mereka mau berangkat tentulah mereka menyiapkan persiapan untuk keberangkatan itu." (At-Taubah: 46)

Maka Allah SWT, dalam ayat di atas menetapkan bahwa seorang hamba berhak mendatangi ladangnya (isterinya) sesuai kehendaknya dan boleh mengadakan persiapan sesuai kemauannya.

Kedua: 

Memberikan perintah atau larangan kepada hamba, adalah berdasarkan pertimbangan adanya ikhtiar  (usaha) dan qudrah (kemampuan) hamba. Kalau tidak ada ikhtiar dan kemampuan pada hamba tidak perlu adanya perintah atau larangan, sebab berarti Allah telah memberikan perintah atau larangan kepada hamba untuk sesuatu yang tak mungkin dilaksanakan atau ditinggalkan (karena tak ada ikhtiar dan kemampuan pada hamba tersebut), dan ini pasti mustahil bagi Allah SWT.

Allah SWT berfirman:

 رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلۡنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِۦ‌ۖ 

Artinya: "Dan Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah: 286)

Ketiga:

Pujian bagi yang berbuat baik dan celaan bagi yang berbuat jahat, serta memberikan balasan masing-masing sesuai dengan perbuatan mereka. Sekiranya suatu perbuatan terjadi bukan atas kehendak dan ikhtiar manusia, tidaklah ada artinya pujian dan celaan itu; pujian akan berarti sia-sia dan celaan akan berarti penganiayaan. Dan sesuatu yang tidak ada artinya tentu mustahil bagi Allah SWT.

Keempat:

Allah SWT mengutus para Rasul-Nya untuk memberi kabar gembira dan kabar peringatan.

Firman Allah SWT:

رُّسُلاً۬ مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى ٱللَّهِ حُجَّةُۢ بَعۡدَ ٱلرُّسُلِ‌ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمً۬ا (١٦٥

Artinya: "Mereka Kami utus sebagai rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan, supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul." (An-Nisa: 165)

Kalaulah perbuatan manusia terjadi tidak atas kehendak dan kemahuannya, tentu kerasulan itu tidak dapat menjadi hujjah atas mereka.

Kelima:

Setiap orang dalam berbuat sesuatu atau tidak melakukan sesuatu, merasa tidak ada yang memaksnya atau menyuruhnya. Dia berdiri semaunya, dia duduk, pergi, masuk dan keluar, dia berjalan atau tidak berjalan atas kemauannya sendiri. Sungguh sangat berbeda perbuatan yang dilakukan karena terpaksa dan perbuatan atas kemauan sendiri. Begitu juga agama Islam, ia memberikan perbedaan yang sangat besar antara orang yang berbuat secara terpaksa dan yang berbuat dengan kehendaknya, iaitu dengan tidak menyiksa orang yang melanggar Allah, jika dilakukan karena terpaksa.

Dengan demikian tidak benar alasan orang yang berbuat maksiat bahawa perbuatan itu sudah merupakan takdir Allah atas dirinya, karena ia melakukan maksiat itu dengan kehendaknya tanpa ia ketahui bagaimana qadar Allah atas dirinya dan tak ada seorang pun tahu apa qadar Allah kecuali sesudah terjadi. Allah SWT berfirman:

إِنَّ ٱللَّهَ عِندَهُ ۥ عِلۡمُ ٱلسَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ ٱلۡغَيۡثَ وَيَعۡلَمُ مَا فِى ٱلۡأَرۡحَامِ‌ۖ وَمَا تَدۡرِى نَفۡسٌ۬ مَّاذَا تَڪۡسِبُ غَدً۬ا‌ۖ وَمَا تَدۡرِى نَفۡسُۢ بِأَىِّ أَرۡضٍ۬ تَمُوتُ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرُۢ (٣٤

Artinya: "Dan tidak seorangpun mengetahui dengan pasti apa yang akan dikerjakannya esok." (Luqman: 34)

-----------------------------------------

Aku rasa cukuplah setakat itu aku salinkan buku tersebut sebab lenguh juga jari-jemari ini almaklumlah terkial-kial menaip.

Kepada pengarang, penterjemah, penerbit dan tuan empunya buku tersebut, Jazakallah....

Wassalam.

No comments:

Post a Comment